Kā atbrīvoties no smēķēšanas atkarības?

Kā atbrīvoties no smēķēšanas atkarības

Visapkārt dzirdam informāciju par smēķēšanu un tās kaitīgo ietekmi uz cilvēku veselību. Cilvēki, kas smēķē, tiek uzskatīti par atkarīgiem un vājiem cilvēkiem, kas nodara lielu postu ne tikai savai, bet arī apkārtējo – pasīvo smēķētāju – veselībai. To, kāpēc rodas vēlme pēc cigaretēm un kāpēc ir tik grūti pārtraukt smēķēšanu, nesapratīs tas, kurš nekad nav paņēģinājis uzsmēķēt. Tomēr tas, ka cigaretes ir tāda pati atkarība kā alkohols vai narkotikas, ir fakts, jo cilvēka uzvedību nevar nosaukt par normālu brīžos, kad tas netiek pie kārtējās nikotīna devas. Tomēr risinājums šīs atkarības uzveikšanai ir, tie pat ir vairāki – atliek vien atrast un pielietot sev pieņemamāko veidu. Galvenais ir jābūt pārliecībai par to, ka smēķēšana ir atkarība, kas ievērojami bojā veselību, kā arī prasa ievērojamus smēķētāja finanšu līdzekļus.

Tikai tad, kad smēķētājs pats būs izvēlējies cīnīties ar šo nelāgo ieradumu, nevis to būs piespiedusi sieva vai vecāki, izdosies uzveikt šo kaitīgo atkarību. Sākotnēji smēķētājam ir jāatrod iemesls, kāpēc vēlas atmest – vēlme atbrīvot ģimenes locekļus no pasīvās smēķēšanas, bailes no paša stimulētajām veselības problēmām, piemēram, plaušu vēža, labsajūtas uzlabošana, vēlme atbrīvoties no atkarības, kas valda pār pašu cilvēku. Visi uzskaitītie iemesli ir pamatoti, tomēr bieži vien cilvēks laiž tos gar ausīm, norobežojoties no šīs informācijas, domājot, ka ar viņu viss ir kārtībā, ka patiesībā viņam nav atkarības, jo var jebkurā brīdī pārstāt smēķēt. Vispopulārākais veids, kā atmest pīpēšanu, ir vienkārši vienā brīdī pārtraukt šo ieradumu, izmetot cigarešu paciņu. Jā, ir cilvēki, kam tas izdodas, jo izrādās, ka tiem smēķēšana ir bijis vien nelāgs ieradums, kas lielākoties ir kompānijās – darba kafijas pauzēs vai ballītēs. Tomēr daudz grūtāk tā vienkārši pārstāt smēķēt būs tiem cilvēkiem, kas ir hroniski smēķētāji ar vairāku gadu stāžu.

Lai atmestu smēķēt, izvairies no smēķētājiem

Nav noslēpums, ka ļoti liela ietekme ir no apkārtējiem cilvēkiem, tāpēc, ja esi nolēmis cīnīties ar šo atkarību, izvairies no kontakta ar cilvēkiem brīdī, kad tie smēķē. Tā vietā iedzer ūdeni, uzkod kādu augli vai riekstus vai padzer kafiju. Ņemot vērā to, ka pirmajā laikā pēc smēķēšanas pārtraukšanas visticamāk būs psiholoģiskas grūtības – aizkaitinājums, nervozitāte, palielināta apetīte vai slikta pašsajūta, jau laicīgi padomā, kā novērst domas par atkārtotu uzsmēķēšanu, lai šādos lūzuma brīžos roka nestieptos pēc cigaretes. Cigarešu sastāvā ir nikotīns, kura ierastā daudzuma trūkums organismā var likt justies slikti – piemēram, nomāktam un īgnam. Tāpēc šobrīd ir ļoti plašas iespējas cigarešu nikotīnu aizstāt ar medikamentiem, kuru sastāvā ir nikotīns. Aptiekā ir nopērkami līdzekļi, kuru sastāvā ir nikotīns – tiklīdz rodas nepārvarama vēlme uzsmēķēt, var košļāt speciālās košļenes, sūkājamās tabletes vai izmantot plāksterus. Noteikti pirms šo medikamentu lietošanas ir jākonsultējas ar farmaceitu un jāiepazīstas ar lietošanas instrukciju, lai nenodarītu pāri savai veselībai.

Ja esi nolēmis atmest smēķēšanu, noteikti par to informē apkārtējos – ģimenes locekļus, draugus un darba kolēģus. Iespējams kāds no viņiem arī jau kādu laiku vēlas atbrīvoties no šīs atkarības – ar kopējiem spēkiem un savstarpējo atbalstu atkarību uzveikt būs daudz vieglāk. Apkārtējie būs informēti par taviem nodomiem, kā rezultātā tev netiks piedāvāts uzsmēķēt brīvā brīdī. Ļoti bieži cilvēki problēmsituācijās, kad ir palielināts stresa līmenis, sevi mēģina nomierināt ar cigareti. Centies izprast sevi, lai varētu sameklēt citu veidu, kā ne tikai samazināt stresa situācijas, bet arī nomierināt sevi paaugstinātos stresa apstākļos – noteikti ar ko veselīgu, kas neizraisa citu atkarību, piemēram, nomierināšanās klusumā vai mīkstas bumbiņas spaidīšana rokā. Nereti alkohola lietošana iet roku rokā ar smēķēšanu, tāpēc, kamēr vēl neesi pārliecināts par savām spējām atteikties no cigaretes, izvairies lietot pārmērīgi daudz alkohola – it sevišķi kompānijā, kurā smēķēšana ir ierasta lieta.

Nemeklē relaksāciju tikai nikotīnā

Tā kā nikotīns savā veidā palīdz relaksēties, padomā par cita veida relaksāciju, kas tieši tev būs vispiemērotākā – masāžu kurss, pievēršanās kādam sporta veidam, kas sniegs ne tikai patīkamas emocijas, bet arī uzlabos kopējo pašsajūtu un veselību. Noteikti jebkuru aizvietotāju vai domu novērsēju no smēķēšanas nepiekop pārāk drastiski, centies pieiet tam ar vēsu prātu, lai grūtākos brīžos neuznāk vēlme salūzt un atgriezties pie vecā ieraduma. Ja esi nolēmis atmest smēķēšanu, tiec vaļā arī no visiem cigarešu krājumiem, kas ir atrodami mašīnā vai mājās, kā arī atbrīvojies no visa, kas liecina par kādreizējo nelāgo ieradumu – iztīri automašīnu un mājokli, lai nekur nebūtu redzami pelnu trauki, šķiltavas, kā arī nevarētu just nepatīkamo un noturīgo cigarešu smaku. Izvēlies pēc iespējas vairāk pavadīt laiku svaigā gaisā, jo tādejādi tu varēsi sajust to īsto pasaules aromātu, kas ļaus vēl vairāk pārliecināties, ka nepatīkamā cigarešu smaka ir nevēlama un pretīga.

Bieži vien atbrīvošanās un cigarešu atkarības nesanāk ar pirmo reizi. Ja jau atkārtoti esi nonācis pie domas atmest smēķēšanu, paanalizē, kas iepriekšējās mēģinājuma reizēs nav izdevies, kas bija tas, kas traucēja pilnībā atbrīvoties no šī nelāgā ieraduma. Tas ļaus izdomāt citu pieeju, lai šoreiz tas izdotos, kā arī neļaus pieļaut iepriekšējās kļūdas. Nereti lielākoties sievietes satraucas par svara pieaugumu, ja viņas pārstās smēķēt. Brīdī, kad tiek samazināta nikotīna deva, nereti cilvēkiem palielinās apetīte, tāpēc noteikti parūpējies par to, lai pa rokai būtu veselīgi našķi – rieksti, augļi vai dārzeņi. Noteikti vienlaicīgi ar atbrīvošanos no šīs atkarības necenties ievērot diētu, jo tas tikai uzdzīs papildus stresu un palielinās apetīti. Jau laicīgi apņemies vairāk kustēties – doties biežāk svaigā gaisā un viekt vingrinājumus mājās – tas sniegs gandarījuma sajūtu un mazinās vēlmi pēc uzsmēķēšanas.

Jau neilgu laiku pēc smēķēšanas atmešanas organisms izjūt lielu atvieglojumu – pēc 2 nesmēķēšanas stundām jūsu organisms būs pateicīgs, jo sirdsdarbība un asinsspiediens atgriezīsies normas robežās. Toksiskā gāze, kas tiek ieelpota kopā ar cigarešu dūmiem, uzkrājas cilvēka asins šūnās un kavē organisma apgādi ar skābekli. Nikotīns no cilveka organisma izdalās trīs dienu laikā, kas nozīmē to, ka šajā laikā būs vērojama izteikte vēlme uzņemt jaunu nikotīna devu. Tāpēc esi gatavs savas domas novērst ar ko citu – sportu vai cigaretēm ierastās naudas izlietošanu citiem patīkamākiem mērķiem. Jo ilgāk izdosies noturēties nesmēķējot, kam būs pamatots iemesls, jo vieglāka un labāka būs pašsajūta un fiziskais stāvoklis – sportot būs vieglāk, kā arī emocionāli jutīsieties labāk. Par šīs atkarības uzveikšanu būs pateicīga ne tikai jūsu veselība un maciņš, bet arī tuvinieki, kam bija jāsadzīvo ar jūsu atkarību.