Kāpēc tik svarīgi ir ikdienā ēst valriekstus?

Kāpēc tik svarīgi ir ikdienā ēst valriekstus?

Valrieksti ir ne vien ļoti garšīgi un kalorijām bagāti, bet arī veselībai iesakāmi. Valriekstos ir daudz olbaltumvielu un ne tikai. Lasiet tālāk un uzzināsiet, kāpēc būtu svarīgi valriekstus iekļaut savā ikdienas ēdienkartē!

Valriekstu koki tiek kultivēti jau tūkstošiem gadu, un, pateicoties romiešiem, valrieksti nonākuši arī Eiropas valstīs, kur tie tiek audzēti kopš mūsu ēras 4. gadsimta. Mūsdienās lielākais valriekstu ražotājs ir Ķīna, otrā vietā atstājot ASV, kurām seko Irāna un Turcija. Latvijā nopērkamie valrieksti bieži nāk no Turcijas, kas ģeogrāfiski mums ir vistuvāk.

Divas pazīstamākās valriekstu šķirnes ir persiešu jeb angļu valrieksti (Juglans regia) un melnie valrieksti (Juglans nigra), taču pārsvarā kultivē angļu valriekstus. Uzturvērtība abām šķirnēm ir diezgan līdzīga.

Valrieksts satur:

  • 18% olbaltumvielu;

  • ~75% eļļas;

  • C, E, P, K, B grupas vitamīnus;

  • A provitamīnu;

  • minerālvielas;

  • mikroelementus – dzelzi, fosforu, magniju, kāliju, kalciju, kobaltu, jodu un varu.

Labs Omega 3 taukskābju avots

Omega 3 taukskābes ir nepieciešamas organismam tāpat kā vitamīni un minerālvielas, ko organisms nespēj sintezēt pats, bet kuri jāuzņem ar ikdienas uzturu, lai organisma vielmaiņas procesi notiktu pilnvērtīgi. Omega 3 taukskābes palīdz veicināt smadzeņu darbību, jo tās ir vitāla smadzeņu šūnu apvalka sastāvdaļa, kas nepieciešama pilnvērtīgai nervu signālu pārraidei. Visvairāk šīs vielas var uzņemt, ikdienā lietojot valriekstu eļļu.

Olbaltumvielas

Vienā riekstā ir vairāk olbaltumvielu nekā vienā olā.

Antioksidanti

Valriekstos atrodamie antioksidanti – vielas, kas aizsargā organismu no brīvo radikāļu veidošanās, – esot 15 reizes efektīvāki par E vitamīnu, kas palīdz aizsargāt ķermeni no slimības izraisošo dabisko bioloģiski aktīvo vielu kaitīgās ietekmes. No vairāk zināmajiem antioksidantiem valriekstu eļļa satur tokoferolus, sterolus, galicilskābi, elagīnskābi, malicilskābi.

Bagāts minerālvielu avots

Valriekstu eļļa ir minerālvielu selēna, magnija, fosfora, cinka, dzelzs, kalcija, un vitamīnu E, B1, B2 un B3 avots. Minerālvielas un vitamīni palīdz uzturēt veselīgu vielmaiņu un imunitāti.

Šķiedrvielas gremošanai

Valriekstos ir daudz šķiedrvielu, kas veicina zarnu darbību. Iesaka ēst cilvēkiem, kam tendence uz vēdera aizcietējumiem.

Valriekstu ietekme uz veselību

  • Ārstniecībai plaši izmanto ne tikai valriekstu kodolus, bet arī to lapas un kodolu starpsieniņas.

  • Valriekstu iekļaušana uzturā samazina zema blīvuma holesterīnu, palielina gamma tokoferolu un Omega 3 koncentrāciju sarkanajās asins šūnās, tādējādi uzlabo asiņu kvalitāti.

  • Regulārs valriekstu patēriņš uzlabo asinsvadu endotēlija funkcijas un samazina plātnīšu salipšanu, tā mazinot sirds un asinsvadu slimību risku.

  • Valriekstu unikālais sastāvs palīdz samazināt C-reaktīvā olbaltuma daudzumu un audzēja nekrozes faktoru alfa (TNF-alfa), tāpēc tie ir noderīgi kā iekaisumu samazinoši produkti.

  • Valriekstu ēšana var palīdzēt samazināt arī asinsspiedienu, taču pētījumu rezultāti nav viennozīmīgi, jo valriekstos esošo minerālvielu koncentrācija mēdz ļoti atšķirties.

  • Valrieksti var būt noderīgi arī cilvēkiem ar metabolo sindromu un otrā tipa cukura diabētu, jo var palīdzēt normalizēt mainītos vielmaiņas rādītājus.

  • Valrieksti cīnās ar oksidatīvo stresu un brīvajiem radikāļiem un palīdz novērst DNS bojājumus.

  • Pētījumi liecina, ka prostatas un krūts vēža gadījumā lielāks valriekstu patēriņš var nākt par labu (aptuveni 90 grami dienā). Tiesa, krūts vēža gadījumā vairums pētījumu veikti ar dzīvniekiem.

  • Lai cik neticami tas hebūtu, valrieksti var palīdzēt samazināt aptaukošanās risku, jo piegādā organismam vērtīgus, iekaisumu samazinošus savienojumus un sniedz labu sāta sajūtu.

  • Pētījumi ar dzīvniekiem uzrāda cerīgus rezultātus par valriekstu spēju uzlabot kognitīvos procesus, proti, veicināt smadzeņu darbību.

    Lai valrieksti spētu uzlabot veselību, ik dienu jāapēd vismaz 30 grami valriekstu – 7 veseli, izlobīti vai 14 pusītes!

Svarīgi atcerēties!

Rieksti, tostarp valrieksti, ir starp astoņiem pārtikas produktu veidiem, kas visbiežāk izsauc alerģiskas reakcijas.

Noderīgi padomi

  • Nopērkot izlobītus valriekstus, tie noteikti jāglabā slēgtā traukā un, vēlams, vēsā, sausā un tumšā vietā, lai samazinātu polinepiesātināto taukskābju oksidēšanās risku.

  • Pērkot valriekstus čaulās, jāpievērš uzmanība, lai to svars atbilstu riekstu lielumam (lai tie būtu pietiekami smagi) un čaulas nebūtu ieplīsušas un pleķainas, kas var liecināt par pelējuma klātbūtni.

  • Valriekstus vislabāk ēst ar visu miziņu, jo tā satur koncentrētu antioksidantu daudzumu.

  • Valriekstus nebūtu vēlams ilgi grauzdēt, jo polinepiesātinātās taukskābes nav termoizturīgas. Ja vēlaties uzņemt maksimāli daudz vērtīgo taukskābju, ēdiet riekstus svaigus.

  • Ja riekstu sagremošanas process ir apgrūtinošs, tos var atstāt uz nakti mērcēties ūdenī. Pēc tam nosusināt un izžāvēt. Tiesa, šādu riekstu garša būs mazāk intensīva.

  • Val­riek­stus var pie­vie­not sa­lā­tiem,mēr­cēm, dār­ze­ņu sau­tē­ju­miem, ce­pe­šu pil­dī­ju­miem u.c.

  • No valriekstiem gatavotonizējošu maisījumu mundrumam un darbspēju palielināšanai. Gaļas mašīnā samaļ 300 g valriekstu kodolu, 300 g žāvētu aprikožu un 2 citronus ar mizu. Masai pievieno 300 g medus, kārtīgi samaisa. Glabā ledusskapī. Lieto pa vienai vai divām tējkarotēm vienreiz dienā.

  • Valriekstu eļļa uzlabo asinsvadu funkciju pēc ēšanas, kas ir īpaši svarīgi cilvēkiem ar sirds un asinsvadu slimībām. Valriekstu eļļa ir noderīga, lai saglabātu endotēlija šūnu funkcijas, kam ir nozīmīga loma kardiovaskulārajā veselībā.

  • Valriekstu eļļu lieto ne tikai medicīniskos nolūkos, bet arī kosmētiskos, jo tai piemīt atjaunojoša iedarbība uz ādu, kā arī tā stiprina matus un nagus. Uz valriekstu eļļas bāzes taisa sejas maskas ar pretiekaisuma iedarbību, kas der visiem ādas tipiem. Šī eļļa ļoti viegli uzsūcas un padara ādu zīdainu.