Kas ir tofu?

Kas gan ir šis mistiskais tofu siers, par kura eksistenci tik daudzi cilvēki nemaz nenojauš? Par to vairāk uzzināsiet šajā rakstā.

Tofu ir sojas biezpiens vai siers, tas ir veģetārs produkts, ko cilvēki bija iemīļojuši jau pirms mūsu ēras. Tas nav nekāds ātrais kredītis jeb kā to sauc mūsu kaimiņvalstī Igaunijā, kiirlaen kodust lahkumata. Pirmo reizi tofu sieru pagatavoja Ķīnā, bet arī tur neviens nespēs atbildēt uz jautājumu „kurš tad bija tofu siera pats pirmais izgudrotājs”. Tofu siera rašanos apvij vairākas leģendas. Viena šāda leģenda vēsta, ka kāda galma pavārs pagatavojis putru no sojas pupiņām un ļoti vēlējies ēdienam iešķirt aromātu. Viņš putrai pievienojis „nigari”, putra kļuvusi graudaina un pārvērtusies par kaut ko līdzīgu biezpienam. Ķīniešiem šis ēdiens paticis, un viņi tam devuši nosaukumu – tofu.

Japānā tofu ieveduši budistu mūki. Iesākumā tas bija rituāls ēdiens, bet ar laiku to sāka uzturā lietot arī parastie cilvēki.

Tā gatavošana patiesi ir līdzīga piena produktu fermentēšanai, proti, raudzēšanai. Vienkāršoti – izmērcētas sojas pupiņas samaļ, pievienojot ūdeni, uzvāra un izkāš.

Pēc izskata un struktūras tas līdzinās pienam, tāpēc to arī sauc par sojas pienu. Lai tiktu pie biezpiena vai siera, nepieciešams recinātājs. Āziāti šai misijai ir izvēlējušies nigari (minerāliem bagāts šķidrums, kas paliek pāri pēc sāls izfiltrēšanas no jūras ūdens). Sojas biezpienu liek formiņās, notecina sūkalas. Tofu pašam nav izteiktas garšas, taču tas ir talantīgs kaimiņu garšu un aromātu pieņēmējs. Piemēram, attiecīgi pagatavots, tas var apmānīt pat zvērinātus gaļēdājus.

Veselīgais tofu

Tofu sieru uzskata par ļoti vērtīgu pārtikas produktu visiem, kuri rūpējas par savu veselību un izskatu. Tajā ir vairāk kalcija nekā govs pienā un daudz vitamīnu, īpaši B grupas, kā arī dzelzs. Tofu siers ir mazkaloriju produkts un nesatur holesterīnu. Tofu mēdz saukt par „sojas gaļu”, jo aminoskābju sastāvs tofu ir gandrīz līdzvērtīgs gaļai un pat spēj to aizstāt. Tofu ir bagātīgs proteīna avots, turklāt vieglāk sagremojams nekā neapstrādātās pupas (tāpēc tas ir tradicionāls veģetāriešu un vegānu produkts).

Tofu sieru cilvēka organisms ļoti viegli pārstrādā, tādēļ to ļoti bieži lieto sportisti, kad nepieciešams uzaudzēt muskuļu masu. Arī gastrīta un diabēta slimniekiem, kā arī cilvēkiem ar lieko svaru ir veselīgi ēst tofu sieru.
Tofu ir nepārspējams atradums, jo satur ļoti daudz sojas olbaltumvielu, lieliski stimulē smadzeņu darbību un paaugstina darba spējas. Šīs olbaltumvielas palīdz samazināt kopējo holesterīna līmeni par 30%, bet „slikto” holesterīnu par 35–40%, paaugstinot „labā” holesterīna līmeni.

Tofu lietošana ir kā profilakse pret miokarda infarktu, aterotrombozi un insultu. Šis sojas produkts ir ideāls pārtikas produkts cilvēkiem, kuri ietur kādu diētu, jo tajā nav tauku, tas satur ļoti maz kaloriju (100 gramos ir tikai 73 kcal) un lieliski remdē izsalkumu.

Tā kā tofu sieru gatavo no sojas pupiņām, tad no tā var gatavot ēdienus pat visstingrākās badošanās laikā.

Pastāv viedokļi, ka tofu aizsargā organismu no vēža šūnu rašanās.

Tofu veidi

  • Mīkstais tofu jeb “zīda” tofu – vismitrākais no visiem tofu sieriem, kas konsistences ziņā atgādina pudiņu. Ķīnā un Japānā to mēdz ēst ar karoti tik ierasto irbulīšu vietā, jo citādāk to nav iespējams saņemt.

  • Cietais tofu – šis tofu veids pēc izskata visvairāk līdzinās parastam sieram, kas gatavots no kazas vai govs piena. Tam ir gumijai līdzīga konsistence un sagriežot tā gabaliņi viegli drūp. Šo tofu arī visplašāk izmanto kulinārijā, jo to ir viegli apcept vai sautēt dažādās maltītēs.

  • Saldēti kaltētais tofu – tofu siera veids, kas ir sapresēts. Pirms lietošanas tas jāizmērcē karstā ūdenī. Pēc tam tofu iegūst tādu struktūru, kas līdzinās sūklītim. Šo tofu siera veidu visbiežāk izmanto dažādās zupās.

  • Marinēts tofu – viens no visērtāk uzglabājamajiem tofu siera veidiem, jo to iemarinē un glabā cieši noslēgtā burciņā. Tofu siera kubiņi tiek marinēti etiķī, sālsūdenī kopā ar dažādām garšvielām un garšaugiem. Marinēto tofu var pagatavot arī mājās, par pamatu ņemot cieto tofu.

Kā nopirkt vislabāko?

Vislabāk pirkt tādu tofu, kas ir bez sāls, garšvielām un citām piedevām. Tā zināsi, ka tofu patiesi uzsūks visu citu gatavošanas laikā pievienoto mērču, garšvielu un produktu garšas un aromātus. Pirms iegādājies tofu, ņem vērā, ka cietākie tofu sieri ir treknāki par mīkstajiem, kā arī olbaltumvielām bagātāki. Un vēl – vienmēr pārbaudi derīguma termiņu uz iepakojuma. Tofu var glabāt ledusskapī pat vairākus mēnešus.

Kā pagatavot?

Tofu sieru var sautēt, cept, vārīt, marinēt un iesālīt. Tofu sieru var saukt par kulinārijas “hameleonu”, jo tas pielāgosies un uzsūks sevī visas citas garšas, kas būs izmantotas, gatavojot konkrēto maltīti. Tieši tāpēc to var izmantot kā saldajās maltītēs, tā sāļajās un asajās.

Tofu Āzijas marinādē

Sagatavo marinādi no gaišās sojas mērces, svaigi rīvēta ingvera, rīvētas laima miziņas un nedaudz sulas, čili pipariem, sezama sēklu eļļas, citronzāles, nedaudz medus un apceptiem ķiplokiem. Tofu gabaliņus liek sagatavotajā marinādē un vienu dienu patur ledusskapī.

Nākamajā dienā izņem to no marinādes un nosusina, uzliekot uz virtuves dvieļa. Tad tofu apviļā miltos, sakultā olā, sezama sēklās un rīvmaizē. Cep eļļā dziļā pannā un pasniedz ar salātiem vai vok pannā pagatavotiem dārzeņiem, ar zemesriekstu vai saldo čili mērci.

Tofu ar zaļumiem un riekstiem

Apcep pannā sīpolus un ķiplokus, pievieno baltvīnu un nedaudz pasautē. Paņem nost no uguns, pievieno zaļumus – kā, piemēram, rozmarīnu, timiānu, estragonu vai nedaudz salvijas. Apkaisa ar sāli, pipariem, pievieno nedaudz sinepes, citrona miziņu un sablendē. Tad liek šajā marinādē tofu un vienu dienu patur ledusskapī. Pēc tam tofu ņem ārā un nosusina uz virtuves dvieļa. Apviļā tofu gabaliņus miltos, sakultā olā, sasmalcinātos riekstos un rīvmaizē. Cep eļļā dziļā pannā un pasniedz ar ceptām sēnēm un salātiem vai kartupeļu – selerijas biezeni. Labu apetīti!

Avots: https://starcred.ee/