Starta paka veselības uzlabošanai

Starta paka veselības uzlabošanai
Esi noguris, jūties izsīcis un nerodi spēkus pat viselementārākajām aktivitātēm? Iespējams, tas ir tāpēc, ka iepriekš esi par maz kustējies un neesi piedomājis par to, kas nonāk Tavā puncītī. Bieži vien ir tā, ka cilvēku nogurums, galvassāpes, saspringums un pat depresija, nāk no neveselīgā dzīvesveida. Un labot to var pavisam vienkārši. Kā rāda pieredze, tad cilvēks, kurš sāk palielināt savas fiziskās aktivitātes, sāk piedomāt pie uztura, jau pirmajās dienās sāk sajust uzlabojumus gan fiziski, gan garīgi. Starta paka veselības uzlabošanai ir paviam vienkārša, tā satur sevī tikai dažus ieteikumus, kuru ievērošana uzlabos veselību un pašsajūtu. Tātad, šeit būs pirmie ieteikumi:
  1. Atrodi laiku nelielām fiziskām aktivitātēm, kuras vēlams veikt svaigā gaisā. Sākumā pietiks kaut vai ar 30 minūtēm, kuru laikā var doties nelielā pastaigā pa parku, mežu vai apkārt savam kvartālam. Var izbraukt ar riteni vai paskriet, tomēr tas ir sarežģītāk par parastu pastaigu un var prasīt arī papildus sagatvošanos. Ja kādu laiku esi bijis pasīvs, labāk nesākt ar skriešanu, jo organismam tas var būt iels šoks un atrauga no šī šoka var būt visai bēdīga – sāpes, nogurums un motivācijas sarukšana. Pie fiziskām aktivitatēm var pieskaitīt kaut vai mājas uzkopšanu – plauktu pārslaucīšana un grīdu mazgāšana arī spēj uzdzīt sviedrus. Un sviedri ir pirmais indikators, ka aktivitātes ir bijušas pietiekamas.
  2. Lai turētu sevi grožos un fiziskās aktivitātes ieviestu kā paliekošu vērtību, noteikti ir jāsastāda neliels rīcības plāns. Šāds plāns Tev neļaus slinkot un disciplinēs, liekot strādāt pie savas veselības, nevis palaisties un pārvērsties par dīvāna mīcītāju, kuram vairāk par TV vai Facebook laika joslu, neko nevajag. Šajā plānā ir jānorāda, kad, kā un kur Tu sportosi, ēdīsi un atpūtīsies – precizējot, laikus, distances, svarus un kaloriju daudzumu. Ieskaām arī izmantot Endomondo, fiksējot visas savas sportiskās aktivitāes. Atceries, veselīgs dzīvesveids ir jāievieš ikdienā, nevis pa retam un tad, kad viss jau ir slikti. Sāc šodien!
  3. Lai starta paka veselības uzlabošanai būtu pilnīga, nodrošini sevi ar muzikālo pavadījumu, ūdeni (nedaudz) un ērtu ekipējumu. Lai savas sportiskās aktivitātes nepadarītu par mocībām, parūpējies, lai tās būtu patīkamas un komfortablas, protams, neņemot līdzi mugursomu ar saldumiem, desmaizēm, “kolu” un Facebook laika joslu. Iegādājies sev ērtus apavus un vienkāršu sporta tērpu. Mode te, protams, nebūs noteicošais, tomēr labs izskats cels pašapziņu, kas nav mazsvarīgi. Ja Tavs nodrošinājums spēs celt pašapziņu un radīs komforta sajūtu, tas noteikti motivēs Tevi sportot atkārtoti, kas būs taisnākais ceļs uz labu pašsajūtu un stipru veselību.
  4. Ko likt savā puncītī? Šo tēmu izskatīsim arī plašāk, bet starta pakas ietvaros varam ielikt tikai svarīgākos noteikumus. Pirmkārt, ierobežo savu ēšanu, neēd ēšanas pēc, bet dari to ar prātu un pēc nepieciešamības. Dienu sāc ar bagātīgām brokastīm, kuras satur pietiekami daudz uzturvielas, lai līdz pusdienām Tu nepārvērstos par lielāko sivēnu pasaulē, kurš ēdīs daudz un visu pēc kārtas. Ja brokastīs apēdīsi olu, kādu sviestmaisi ar sieru un kādu svaigu dārzeni vai augli, varēsi justies droši, ka pusdienas sagaidīsi bez enerģijas zudumiem un prāta aptumšumiem. Plāno savas ēdienreizes tā, lai porcijas būtu pēc iespējas mazākas, un kopējā pārtikas dienas deva būtu sadalīta vairākos ēšanas piegājienos. Centies balansēt savu ēdienu, neēdot viendabīgu ēdienu, kurš satur tikai vienu uzturvielu grupu. Ēd tā, lai Tu saņemtu gan taukus, gan olbaltumvielas, gan ogļhidrātus, piedomājot pie kopējā kaloriju daudzuma, ko iegūsi. Arī minerālvielas un vitamīni nav mazsvarīgi, tāpēc iekļauj savā ikdienas ēdienkartē visu, kas nodrošina visu uzturvielu iegūšanu un to pareizu sintēzi. Ja ēdīsi vitamīnus, bet nesaņemsi minerālvielas, vitamīni nedarbosies. Ja ēdīsi tikai vistas filejas, Tev nebūs enerģijas fiziskajām aktivitātēm. Ja neēdīsi olbaltumvielas, tad Tev pazudīs muskuļu masa un nebūs spēka veikt fiziskās aktivitātes. Ja neēdīsi taukus, Tev arī nebūs spēka un izturības, pie tam, Tavas smadzenes sāks izjust stersu, samazinot spējas domāt. Visam ir savas mijiedarbības, tāpēc ēšanas paradumi ir viens no svarīgākajiem faktoriem savas veselības uzturēšanā vai uzlabošanā. Par šo tēmu parunāsim vēl, bet tagad ķeries pie rītdienas plāna, kurā būs bagātīgas brokastis, pārdomātas pusdienas un ieplānotas fiziskās aktivitātes līdz pirmajiem sviedriem.